maandag 1 december 2008

Fotografie

Nog maar eens een heel ander onderwerp van mijn hand.

Het gerucht gaat de ronde dat journalisten binnenkort overbodig zullen worden. Iedereen waant zich immers journalist en kan via het internet nieuws verspreiden. Fotografen zijn volgens mij in hetzelfde bedje ziek.

Iedereen heeft wel een digitaal fototoestel en haalt dat toestel te pas en te onpas boven om foto's te maken. Fototoestel vergeten? Geen nood de gsm biedt redding.

Daarom even een oproep via deze blog om de nobele kunst van het fotograferen te respecteren. Waarom via deze blog? Juist omdat journalisten en fotografen elkaar hierin moeten steunen. Wij moeten tonen dat zowel schrijven als fotograferen een kunst is en dat juist daarom niet iedereen in de wieg is gelegd om journalist of fotograaf te worden. Of ik in de wieg ben gelegd voor de journalistiek zal ik dit jaar ontdekken ...

Dat de volgende twee fotografen hun roeping hebben gevonden daar twijfel ik geen seconde aan.


Koen Vernimmen uit Gent heeft grafische vormgeving gestudeerd. Fotografie is zijn passie. Deze maand kon je zijn werk nog bewonderen aan de VUB. Daar waren enkel tekeningen van hem te zien maar die zijn net zoals zijn foto's ... topklasse. Ikzelf heb het genoegen gehad zijn foto's te bewonderen tijdens zijn afstudeertentoonstelling dit jaar. Het thema, net als de tekeningen aan de VUB, was femme fatale. Koen heeft dus in hoofdzaak vrouwen gefotografeerd maar dan op zijn eigen manier.

Wat mij tijdens die tentoonstelling was opgevallen, is hoe creatief hij omgaat met foto's. Foto's in alle formaten van mini foto's tot grotere portretten. Hij had foto's ook op dia's geplaatst. Doordat de foto's geprojecteerd werden kregen ze een extra dimensie. En natuurlijk zijn ook de foto's zelf mij bijgebleven. Toen ik het thema hoorde, fronste ik mijn wenkbrauwen. Een man die vrouwen gaat fotograferen met als thema femme fatale ??? Maar niets van dit alles, prachtige foto's zijn het. Vaak iets wat donkerdere foto's waardoor er een zekere mystiek rond de foto's hangt.

Weldra zal u op de site http://www.koenvernimmen.be/ zijn werk kunnen bewonderen maar onthoud de naam al. U zal hem zeker nog ergens tegenkomen.


De volgende fotograaf is letterlijk nog een jonge knaap. Bert Ydiers is nog maar 16 maar weet wat fotografie is. Ik heb de eer gehad om dit jaar met hem samen te werken op de Boekenbeurs. Hij maakte de foto's, ik de artikels. Zijn werk is te bewonderen op de site http://www.boekenbeurs.be/ en op zijn eigen blog http://www.hippopotamos.be/. Voor zo ver ik weet, heeft hij zijn werk nog niet tentoongesteld maar dat zal wel niet lang meer op zich laten wachten.

Een ode aan de fotografie dus en ook wel een beetje, maar in mindere mate, aan de journalistiek.

1 opmerking:

lisadeveltere zei

ik ben fotografie aan het studeren om fotograaf/journalist te worden en ik moet zeggen dat mijn tenen gaan krullen van mensen die beweren dat tegenwoordig journalisten ook zomaar foto's kunnen nemen..