dinsdag 18 november 2008

Last.fm, the social music revolution

Vroeger leerde ik muziek kennen via de radio. En met vroeger bedoel ik zo’n 10 jaar geleden. De alomtegenwoordigheid van het internet, die er in 1998 nog niet was, maakt dat we nu toch al kunnen spreken over 'vroeger' als het gaat over de jaren '90. En verder ben ik zelf 10 jaar ouder, dus de Spice Girls behoren al een tijdje niet meer tot mijn muzieksmaak. Met andere woorden: de muziek waarnaar ik nu op zoek ga is anders dan die van vroeger, en ook de plaats waar ik die muziek tegenkom is veranderd.

Terwijl de radio in 1998 de voornaamste bron was om nieuwe muziek te leren kennen, heeft het World Wide Web anno 2008 die rol overgenomen, met oneindig veel mogelijkheden voor muzikanten: verschillende artiesten hebben bekendheid verworven dankzij Myspace -Lily Allen, om er maar één op te noemen-, er wordt ontzettend veel muziek gedownload op het internet (zowel legaal als illegaal), muzikanten verspreiden hun videoclips via Youtube, de biografie van nagenoeg elke artiest kan op Wikipedia gevonden worden en voortaan heeft elke muziekgroep een Facebook-fanclub.

Daarnaast is het internet ook dé plaats bij uitstek voor (jonge) onbekende artiesten om hun muziek een groter luisterbereik te geven dan enkel de garage waarin ze liedjes hebben opgenomen. En de website die misschien wel het beste werk levert in het doen ontdekken van nieuwe muziek is Last.fm.

Dit online-muziekproject registreert het luistergedrag van mensen die achter hun computer zitten en maakt op basis daarvan verschillende statistieken (die dan op een profiel online worden gepubliceerd). Zo kan je via Last.fm bijvoorbeeld nagaan welke nummers je de voorbije week het vaakst hebt afgespeeld, welke artiesten het afgelopen jaar het meest door de boxen van de computer klonken, welk lied je het liefst hoorde of bijvoorbeeld ook hoeveel gebruikers van Last.fm naar een bepaalde artiest luisteren.

Aan de hand van die geregistreerde muzieksmaak heb je een aantal ‘Neighbours' die naar gelijkaardige muziek luisteren. Door te gaan kijken naar welke muziek jouw buren nóg luisteren, kan je in aanraking komen met artiesten die je voordien nog niet kende, maar die wel meestal in de lijn liggen van jouw muzieksmaak. Bovendien heeft Last.fm ook een systeem waarbij, overeenkomstig met jouw stijl van muziek, bepaalde artiesten worden aangeraden.

Sinds het ontstaan van de website in 2002 zijn de mogelijkheden op Last.fm al sterk uitgebreid. Last.fm heeft bijvoorbeeld ondertussen ook nog:

  • verschillende groepen, bijvoorbeeld per muziekgenre, waar je lid van kan worden

  • previews van nummers, maar vaak ook volledige songs

  • aankondigingen van concerten

  • een radio-station op basis van een bepaalde artiest

  • wereldwijde ‘hitlijst’ op basis van het luistergedrag van àl de last.fm-gebruikers

Als je van muziek houdt, is het zeker de moeite om deze website eens te bekijken, en is het nog meer de moeite om zelf een profiel aan te maken.

Geen opmerkingen: