woensdag 22 oktober 2008

Week van de taal: Mira en Hannelore

Vlaanderen kent heel wat goede zangers en zangeressen. Het zou een beetje absurd zijn om ze hier allemaal op te noemen, maar ik zou het -met de 'Week van de taal' bij de vrt in gedachten- wel graag even over 2 van hen hebben.

Het gaat om 2 jonge zangeressen die misschien nog niet helemaal bekend zijn bij het grote publiek, maar die wel opvallen dankzij de taal waarin ze zingen. Beide studeerden kleinkunst aan Studio Herman Teirlinck. Toch verschillen ze van elkaar op een heel belangrijk punt: De ene zingt in een taaltje dat me bekend in de oren klinkt. Bij de andere moet ik wat meer moeite doen om de woorden die ze zingt te ontcijferen.

Mira Bertels, of kortweg Mira (haar artiestennaam), maakte in 2005 een eerste full-cd, "In de daluren", die vanaf november 2006 in de betere platenzaak te vinden was. De jaren voordien stond Mira al een aantal keer op verschillende Vlaamse podia, gewapend met haar piano en grappige anekdotische teksten. Maar de eerste keer dat ik Mira's liedjes te horen kreeg, was pas toen 'In de daluren' -de gelijknamige single- op de eerste plaats stond in het Radio 1-programma Carte Blanche (ondertussen omgedoopt tot Vox).

-foto: www.mira-online.be -

Wat meteen opvalt is dat Mira's teksten wat afwijken van het Algemene Nederlands. Deze jongedame heeft er namelijk haar handelsmerk van gemaakt om in het Antwerps te zingen. Of beter gezegd: Mira zingt Nederlandstalige liedjes met een Antwerpse tongval. Helemaal plat klinkt het dus nooit, al maakt ze daar wel 1 uitzondering op: in het nummer Voal Weecees zingt Mira op een heel beschrijvende en vooral grappige manier over het niet zo propere sanitair (en al wat daar bij hoort) in een of ander (Antwerps) café. Het plat Aantweirps versterkt de sfeer die in het lied beschreven wordt. Hilarisch!

Zo'n 2 jaar na Mira's definitieve verschijning op het Vlaamse muziektoneel, brengt de West-Vlaamse
Hannelore Bedert haar eerst album, "Wat als", uit. Voorafgaand aan dit debuut won Hannelore in december 2007 de Nekka-prijs, waardoor ze een half jaar later tijdens Nekka-nacht mee op het podium mocht met Bart Peeters. Daar verbaasde ze nagenoeg het hele Sportpaleis; het publiek was laaiend enthousiast, en Bart Peeters deed er nog een schep bovenop door Hannelore “één van de beste zangeressen van België” te noemen.

- foto: www.hannelorebedert.be -

Bedert zingt over kleine levenswijsheden en alledaagse emoties. Althans, dat lees ik toch in recensies en biografieën. Want terwijl Mira een ode brengt aan de Antwerpse taal, haalt Hannelore meer dan eens haar eigen West-Vlaamse dialect boven. En laat dat nu net een taal zijn die ik niet echt onder de knie heb. Toch is dat geen drempel; de West-Vlaamse klanken geven de nummers meer eigenheid, en Hannelore's stem maakt het beluisteren van haar songs meer dan waard.

Zowel Mira als Hannelore Bedert treden komende maanden nog op in verschillende Vlaamse culturele centra. Allen daarheen !


Mira:

Hannelore Bedert:

4 opmerkingen:

fluzzy zei

Ik was daar op NekkaNacht en inderdaad, die Hannelore kan er wat van! Kippenvelmoment!

Nele Cordemans zei

Ik heb Hannelore gezien op Boterhammen in het Park deze zomer en ik stond versteld, wat een stem !

lisadeveltere zei

Leuke vergelijking. Dat nummer dat Hannelore Bedert zong met Bart Peeters op Nekka-Nacht staat als hidden track op zijn nieuwste cd trouwens. Telkens opnieuw kippenvel! Wist je dat ze morgenavond(donderdag) optreedt in het Oratoriënhof trouwens? Ik kan jammergenoeg zelf niet gaan. Naar Mira ga ik wel in januari in de AB!

Wouter Rombouts zei

Aah, Hannelore, een schat van meid. Heb haar ontmoet in de Libertad in Leuven en ze is geweldig. Merci om me er aan te herinneren.